onsdag 4 februari 2009

Plugg!!!


Igår var jag och besökte mitt gamla gymnasium Liljaskolan. Skulle träffa studievägledaren för att planera mina studier för våren. Måste säga att Lilja ser mycket fräschare ut nu mer, eller så är det bara jag som ser samma gamla skola med nya ögon! =)

Hur som helst var Kurt-Ivan Sandberg som han hette väldigt påläst å kunde hjälpa mig med alla frågor och funderingar.
En sak han sa var att hösten 2010 kommer de bli nya regler som gör att man inte längre får tillgodoräkna de man läser på KomVux. Utan de slutbetyg man har från gymnasiet är det som gäller för att sedan söka in på universitetet. Så alla ni som funderar på att läsa upp era betyg - se till att göra de innan dess! För sen är de i princip så att vi vuxna har inget att göra på universitetet om man inte hade ett bra snitt från gymnasiet vill säga!!
Sen sa han åxå att de är tur att jag tillhör Bjurholmskommun för de är faktiskt villiga att betala (än så länge) vuxna att läsa på KomVux eller distansutbidningar. Hade jag däremot varit skriven i Vännäs hade dom inte sponsrat mig. Så ibland ska de vara en fördel att man bor i Bjurholms kommun åxå =)

Så just nu läser jag Matematik B på Lilja fram till i maj. Kommer även att göra en särskildprövning i matte A för att höja mitt "G" till ett "VG" - minst!

Sen den 16 feb börjar jag att läsa mot distansutbildningen NTI. Börjar då med Naturkunskap B på heltid. Sen kommer jag att fylla på med fler kurser allt eftersom. Kommer främst att läsa samma ämnen som jag bara hade "G" i på gymnasiet för att höja mitt betyg och på så sätt höja mitt snitt. Men även lägga till nån kurs så som psykologi bland annat.
Hoppas att jag hinner med allt och att jag tar mig in till hösten annars får jag helt enkelt söka vt 2010. Men de känns så lååångt bort...Vill in till hösten!!!

Ska även skriva högskoleprovet som går av stapeln den 28 mars. Ska plugga på gamla prov som finns på nätet för att få ett hum hur de är upplagt - folk som har gjort provet tidigare säger att de är ett bra sätt att förbereda sig på vad som komma skall!

Är taggad iaf... Känns kul att sätta sig i skolbänken igen... Å som han sa - studievägledaren - de är nu eller aldrig!

Nog om de! Barnen va lediga idag - skönt!

Var ute efter mellis och lekte i snön.

Sen kikade vi till våra nytillskott i hönsgården. Visst är dom för söta?!

3st dunbollar har kläckts so far!

Mamma höna med en av kycklingarna.

H ger Emmas kanin "Miffy" en morot.

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

nog om skadedjuren!! backenbilderna då??=) Perre

Anonym sa...

Lite gulliga va dom väl..
växelhäxan smällte lite, det är ju fortfarande en fågelävel