tisdag 14 oktober 2008

Underbart är kort!

Här har man gått å längtat i över 2 månader, å sen hann man som aldrig å va med...Allt gick så fort å plötsligt va allt över...Pratar förstås om resan till Jenny & Thomas i Schweiz. Som Peter fick av mig i 30 års present.

Där fick vi uppleva några underbara dagar, med allt för mycket mat, vin å choklad. Kan juh nämna att vi svenskar äter drygt 7 kg choklad/person och år. Medans Schweizarna äter drygt 10kg. Vilket kändes som om vi tryckte i oss under en helg =) Fick även prova på att äta Raclette med Tera mi su till efterätt, ostfondue, äkta winerschnitzel, italiensk pasta och pizza. Av Jenny & Thomas fick Peter en resa med hotell övernattning till Andermatt -en liten bergsby vid alperna som är mycket känt för sitt optimala offpist åkande om vintrarna. I resan ingick de även en bilfärd ner till Lugano. Som ligger på gränsen till Italien. Paketet va för 2 personer så jag hade tur att P valde mig =))
Men största förändringen va nog att jag nu mer är brunett. För på fredag hade J bokat in mig som hennes sista kund på salongen. Där jag blev väl ompysslad. Förutom klippningen och färgningen fick jag även ett parrafin bad för händerna - såå skönt! Såå nu är man brunett å med ens mycket smartare =))


Brunett - snyggt eller hur?!

Efter friseringen åt vi Raclette å drack vin i J & T´s lght


På lördag morgonen bar de iväg mot Andermatt


Från bilfönstret kunde man skåda många sånna här hus med mycke tak


60% av Schweiz består av berg.


Närmar oss - börjar bli kallt å snöklädda berg


Framme i Andermatt. De här hotellet bodde vi på. Väldigt Alpiskt eller Wien´skt =)

Wienerschnitzel a´la XXXL

Ostfondue i hotellets restaurang


På söndags morgonen vaknar vi till klarblå himmel, strålande sol och ett par minus grader- underbart!



Linbanan tar oss upp på 3000 m höjd


Vart vi än vänder oss ser vi snöklädda alptoppar. De toppar man ser allra längst bort är Italiens


1.5 timmes bilkörning senare är vi framme i Lugano. Med grönskande växtlighet å 20 grader varmt. Åxå underbart!



Kärlek!

Italiensk pizza för 2 personer - mätt? Oja!


Chokladaffär - här trivdes jag!


På måndagen, dagen innan hemfärd. Jobbade Thomas em, men Jenny var ledig så då visade hon oss Zürich. Just som J skulle fota kom en flock fåglar och invarderade - kändes de som iaf =)


Tar igen oss!


De 2 högsta "tornen" är en kyrka - en av många i Zürich

De va vår tripp till Schweiz. TACK snälla ni för allt. De här lever vi länge på, eller ett tag iaf. Tittar på bilderna titt som tätt å drömmer oss tbx. =)
Längtar till ni kommer hem till jul, å P längtar efter din äggröra =)) Så vi får väl se till å käka frukost ihop =)
Tack åxå faster Therese m familj och mormor & morfar som var barnvakt dessa dagar. Och förstås våra djurskötare Marlene & Fredrik som tog hand om Hina och Sanna som matade kaninerna å hönsen!
Utan er är man rätt låst...
Hör av mig igen vid nästa tripp ;)

Puss å klem!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Såg ju inte så dumt ut det här...
Tackar och bockar för chokoladen mm va god den va..
Baileysen va ju inte heller tokig, tror vi måste smaka igen i helgen.
Mvh
Svägerskan

Anonym sa...

Du passar som brunett. Känns det någon skillnad? Ni verkar ha haft en bra resa. Och nu tillbaka till verkligheten i Braxsele. Kanske inte så stor skillnad ändå:) Ha en bra dag. / Kram

Anonym sa...

Men hallå! Vem var den där andra brunhåriga? Känner jag henne?
Malin, vad snyggt men ovanligt. Klippte Jenny en page också? Ser så ut. Fint det med. Och hur känns det? Smartare? Annorlunda bemött? Nyfiken.

Vilken fantastisk resa! Raclette, Tiramisu, pizza, schnitzel, fondue - ni fick ju smaka allt gott. Mmm blir sugen på att åka till alperna igen - riktg skidåkarmat. För några år sedan var jag i Cervinia och åkte utför, det ligger på andra sidan, dvs italienska sidan av Zermatt. Så vi åkte över i liftsystemen dit och sedan tillbaka. Det är väl ungefär det jag har varit i Schweiz...
Peter måste ha varit lika lycklig som du över allt som Jenny och hennes kille hade ordnat. de bor verkligen fint till. Nu väntar Greys's anatomy, får ej missas och imrogon diskuterar Benjamin och jag dagens avsnitt vid middagen :-)
Krama familjen och jag skickar en blondinkram till dig.
Åsa

Anonym sa...

Fina bilder!!!
Tror jag ska göra äggröra i morgon nån som vill ha?

Saknar er kram

Anonym sa...

raclett hos T å J är nog en stående klassiker redan! Sjukt snygg du blev som brunett! / Marcus

Trolltyg i Braxseleskogen sa...

Svägerskan: Gör ni ikväll? Tänkte bjuda in oss på middag =) Kan juh kocka nått ihop, kanske ta ett vin glas å smaka av Bailey´sen åxå =))



Kicki: Den är en sjukt skilland, fast jag glömmer bort mig ibland. Som när en hår test hänger fram kan jag bli livrädd - å tänka vem 17 hår är d där *hihi*
Nu har man landat i vardagen igen med blandade känslor. Inte börjat läsa boken ännu. Ska se till att börja med den så du får igen den =)
Ha en skön helg!



Syster Åsa: Jaaa knappt så jag känner henne själv =)) Japp en kortare page än jag har haft i sommar. JÄTTE många nära å ytligare bekanta som inte känner igen mig...Men säger samtidigt att jag passar jätte bra i´re...å att färgerna i ansiktet å ögonen kommer fram mer. Härligt me lite färg nu under vinterhalvåret...sen får vi se till sommaren om jag förblir brunett eller om Jenny har lite jobb =))
GA går inte att missa för allt i världen... Liksom Prison break, men de har ännu inte börjat sändas i Sverige, tror d kommer i början av november. Pappa å Marianne kommer väl snart ner till dig - tror dom längtar.
Ha en toppen helg å hälsa Benji!



Jenny - Jaaa visst är dom fantastiska =)) Tror iaf P kommer på den där äggröran. Han provade i morse att göra en egen. Lyckades inte, men han kunde iaf inte skylla på mig *hihi*


Marcus - Ahhh va gullig du är ;) Å KUL att du kikar in. Racletten verkar precis som du säger ha blivit en klassiker =)) Hörde ni skulle dit i 10 HELA dagar i jan/feb...fyyy 17 vilka lyckostar!! *avis*